donderdag 13 maart 2014

Website marketing

Yes! Een nieuwe website. Je dacht dat dit het einde was? Dit is enkel het begin. Want wat heb je aan een site als er geen bezoekers komen. Of bezoekers komen die niet tot je doelgroep behoren? Of, of, of. Een paar handige tips om je op weg te helpen.

Waar het bij nieuwe klanten werven om draait!
1. Een bezoeker komt op je website
2. Hij snapt direct waar hij is
3. Hij begrijpt wat er 'te koop' is
4. En wat het verschil is met andere aanbieders
5. Hij wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt: 'dit wil ik ook',
6. Hij volgt het simpel conversiespoor
7. En klikt op de call2action button en neemt actie! 

1. Vertel waar je bezoeker is
Zoals jij zoekt zo zoeken bezoekers al heel snel via Google naar een dienst en/of product. Zodra ze op een website komen, willen ze direct weten waar ze zijn. Waar ben ik? Kan ik hier vinden wat ik zoek? Kortom: een duidelijke eerste indruk is nodig om de zoekende klant houvast te geven. Hoe u meer onderscheid, hoe beter. 

2. Content is king
Wat is je verhaal? Wat heb je te bieden? Wie zitten er achter dit bedrijf? Waarom moet ik met ze in zee gaan? Wat zeggen andere klanten? Antwoorden op deze vragen bepalen voor een behoorlijk deel of bezoekers blijven of gaan. Daarnaast is content in de vorm van teksten belangrijk om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. Iedere pagina is weer een extra mogelijke vindbron. 

3. Maak conversiepaden!
Een marketingwebsite leidt zijn bezoekers naar de gewenste doelpagina's. Wat wil je dat je bezoekers gaan doen? Bellen? Een contactformulier invullen? Een kleine dienst aanschaffen? Een artikel downloaden? Informatie aanvragen? Het bepalen en integreren van deze conversiepaden in je website zet bezoekers aan tot actie! 

4. Verlaag de drempel
Voor alles wat je vertelt of wat je wilt dat je bezoekers doen is laagdrempeligheid het sleutelwoord. Als je wilt dat ze een contactformulier invullen, maak dit formulier dan zo kort mogelijk. Als je wilt dat ze überhaupt een formulier invullen, geef dan aan dat het vrijblijvend is. Hoe laagdrempeliger je website is, hoe makkelijker bezoekers actie gaan ondernemen! 

5. Overtuig en verleid
De meeste mkb-websites overtuigen niet! Ze informeren. Je krijgt lappen tekst over een werkwijze, een proces of een ellenlange omschrijving van hoe iets werkt. Maar bezoekers vinden dat maar ten dele interessant. Wat ze wel interessant vinden is 'Wat levert het op?', het resultaat van wat je te bieden hebt op de hoogste vorm. Overtuigen betekent gaten verkopen, niet boren! 

6. Zet de bezoeker centraal
Jouw website (als je het goed doet) gaat niet over jouw bedrijf, maar over de problemen en wensen van jouw bezoeker en wat jij hem daarom te bieden hebt. Dat is een wereld van verschil. De beste manier om je bezoeker centraal te stellen is om hem aan te spreken en aandacht te besteden aan zijn behoeften, problemenen uiteindelijk jouw oplossing! 

7. Creëer uniekheid
Waarom zou ik met jouw bedrijf in zee gaan? Wat doen jullie anders dan anderen? Is het de prijs? De service? De ervaring? De mensen die het verschil maken? Bezoekers zijn altijd intuïtief op zoek naar dat stukje uniekheid, een eerlijk onderscheidend vermogen. Een marketingwebsite heeft dat en maakt dat zichtbaar! 

8. Wees concreet
Welke dienst of welk product je ook aanbiedt, bezoekers willen heel graag weten wat ze kunnen verwachten. Je hoeft niet alles tot in den treure uit te werken, maar als jouw aanbod te abstract blijft, blijven aanmeldingen uit. Het verpakken van diensten als producten (pakketjes) werkt daarom erg goed. Je bezoeker weet dan wat hij kan verwachten! 

9. Wees open / transparant
Een andere valkuil waar vaak ingestapt wordt, is het niet vertellen wie je bent. Bij interesse willen veel bezoekers weten 'Wie zitten hier achter?' Toon een foto van medewerkers, een bedrijfspand, een telefoonnummer, een contactformulier, een kvk-nummer (verplicht), je missie of je passie, en ga zo maar door. Hoe transparanter je website, des te geloofwaardiger je overkomt. 

10. Doseer
Content is king betekent niet dat je je hele website maar vol moet kwakken met teksten. Veel teksten is altijd goed, zolang je bezoekers er niet over vallen. Het doseren van content is daarom uiterst belangrijk. Zo kan een rustig ogende website meer dan 150 pagina's bevatten. Doseren heeft ook te maken met de leesbaarheid die je je bezoeker geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten