maandag 17 maart 2014

QR-code? Het raadselachtig vierkant blokje!

QR-code? Het raadselachtig vierkant blokje. Ja, ik heb 't wel eens gezien in een tijdschrift. Maar waar het voor staat? QR staat voor ‘Quick Response’. Een QR-code is een vierkante, geblokte barcode die ingescand kan worden met bijvoorbeeld een smartphone. Door de code te scannen wordt deze omgezet in tekst of je wordt direct doorverwezen naar een internetadres. Het is ook mogelijk om contactgegevens in te verwerken.


Hoe werkt een QR-code?

Je scant een QR-code via een QR reader. De QR reader leest deze barcode en zet deze om in tekst of een internetadres, deze wordt direct in de webbrowser van je telefoon geopend. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een QR-code die wordt omgezet in een downloadlink naar een muzieknummer, kortingscode of een video. Bij de nieuwste QR-readers is een foto nemen al niet meer nodig, deze kunnen de QR-code ‘realtime’ scannen. QR-codes zijn tweedimensionaal. Ze bevatten informatie in horizontale richting en in verticale richting. Doordat er informatie zit in beide richtingen kan een QR-code honderden keren meer informatie meedragen dan ‘gewone’ barcodes.

Wat kun je met een QR-code?
Het idee is dat QR-codes zorgen voor een eenvoudige en snelle schakeling tussen media-instrumenten. Vaak van offline naar online. Aanvullend contact en meer interactie met je doelgroep is wat je ermee kunt bereiken. Een QR-code toepassen kan eenvoudig maar ook op een creatievere wijze, enkele voorbeelden zijn:

- Een poster of flyer voorzien van een QR-code die verwijst naar de website van je bedrijf, evenement of campagne
- Een QR-code op de achterkant van je visitekaartje die doorlinkt naar profielen op social media
- De verpakking van je product voorzien van een QR-code die wordt omgezet in tekst waarin de productdetails staan
- Een auto voorzien van een QR-code die verwijst naar een actiewebsite

Een QR-code kan nieuwsgierigheid opwekken. Wat zit er achter de code? Wat gebeurt er als ik deze scan? Van dit bijkomend voordeel kan geprofiteerd worden, mits de QR-code slim toegepast wordt. De content achter de QR-code moet de aandacht van de consument vasthouden. Pas dan zal het daadwerkelijk iets opleveren.

Wist je dat je via Google Analytics kunt meten hoevaak je QR-code gescand is?

Een paar tips als je een QR-code wil maken: 
1. Een geheel zwarte code is het makkelijkste te lezen door QR reader
2. Een afbeelding in de QR-code is mogelijk. Houdt deze afbeelding zo klein en eenvoudig mogelijk.
3. Vertel aan je doelgroep wat zij kunnen verwachten als zij de code scannen!

Voorbeelden van een QR-code in de huisstijl kleuren. Scan de code met je telefoon en bezoek onze mobiele website. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten